Logo rijksoverheid

Ministerie van Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties

Burgemeestersvacatures

Rijswijk

Burgemeester Huri Sahin

Huri Sahin-foto

“Wat mij betreft veranderen we de koers door ons niet alleen te richten op projecten die benadrukken dat groepen die ondervertegenwoordigd zijn, zich moeten aanpassen, maar gaan we vanuit het uitgangspunt van inclusie de geldende normen veranderen’’.

Maar 30,6 % van de burgemeesters is een vrouw. Huri Sahin is burgemeester in Rijswijk en vertelt waarom zij denkt dat dit zo is.

“Een belangrijke oorzaak is dat de instroom van vrouwelijke kandidaten nog relatief laag is. De meeste burgemeesters in Nederland zijn wethouder geweest en onder de wethouders is de verhouding man/vrouw helaas ook nog scheef en volgens mij nog lager dan 30%. Kortom, er ligt nog een grote taak voor de politieke partijen die een belangrijke rol spelen bij het enthousiasmeren van vrouwen in de politiek. Daarnaast is het goed dat er meer ruimte komt voor vrouwen buiten de politiek die als ‘zij-instromer’ solliciteren. Je kunt namelijk ook met andere werkervaring op een waardevolle wijze invulling geven aan het burgemeestersambt. Tot slot hebben de commissarissen van de Koning een belangrijke rol. Zij kunnen bij de werving een actieve rol spelen. Het belang van representatie in het openbaar bestuur is overigens meer dan alleen de verhouding man/vrouw. Ook in het belang van het versterken van het vertrouwen van burgers in het openbaar bestuur is een betere afspiegeling van de samenleving op alle bestuurslagen van grote waarde. Dat vergroot de legitimiteit en daarmee versterkt dit het gezag van ons openbaar bestuur.

Ik vind het eervol om de eerste burgemeester te zijn in Nederland met een Turkse achtergrond. Tegelijkertijd is het niet bijzonder, omdat ik geboren ben in Nederland, onderwijs heb gevolgd en een loopbaan heb in het openbaar bestuur. We hebben al heel lang bewindspersonen en volksvertegenwoordigers met een Turkse achtergrond. Vanuit dat perspectief is het een gewone ontwikkeling. Ik pleit voor twee sporen. Enerzijds ligt er een belangrijke taak voor de politieke partijen om meer vrouwen enthousiast te maken voor de politiek, de gemeenten die zelf ook cursussen kunnen organiseren. Daarnaast ligt er ook een taak bij het proces van opstellen van de profielschetsen door de gemeenteraden en de wijze waarop vertrouwenscommissies werken en worden ondersteund.

Ik ervaar dat ik als rolmodel word gezien, dat zie ik bijvoorbeeld in contact met jonge vrouwen. Voor mij is ieder mens die gaat voor haar of zijn droom en hiervoor stappen neemt een rolmodel. Zelf ben ik ook geïnspireerd door vrouwen die stappen hebben gezet. Helaas gaat het nog niet snel genoeg en duurt het op de wijze waarop we ons inzetten veel te lang. Wat mij betreft veranderen we de koers door ons niet alleen te richten op projecten die benadrukken dat groepen die ondervertegenwoordigd zijn, zich moeten aanpassen, maar gaan we vanuit het uitgangspunt van inclusie de geldende normen veranderen. Het wordt nu tijd om de volgende stap te zetten: normstelling en resultaatgerichte afspraken.”

Meer over burgemeesters

  • Cijfers burgemeesters in Nederland
  • Circulaire benoemingen
  • Burgemeestersblad
  • Contact Provincies

Service